תמונה של רפידות מהיצרן ברמבו

חלק אחד קטן יתרונות רבים לו – הכירו את רפידות הבלימה של BREMBO

• ינואר 7, 2024

מערכת הבלימה שבאופנוע היא מרכיב קריטי לביצועים ובטיחות. במערכת יש כמה מרכיבים שחייבים לעבוד יחד בצורה מושלמת. מי שנמצאת בנקודת המגע הקריטית ביותר היא רפידת הבלימה הצנועה.

אם הגעתם לעמוד הזה אתם כבר מבינים את החשיבות של מערכת בלימה עוצמתית ואמינה. באופן הבסיסי ביותר, מה שעושה השילוב של צלחת בלימה (דיסק), ורפידות בלימה הוא המרה של אנרגיה קינטית לחום – באמצעות חיכוך. זו הסיבה שאנו רואים צלחות בלימה אדומות-לוהטות באזורי הבלימה שבקצה הישורות במסלולי המרוצים האייקוניים ביותר. וגם אם הצלחת באופנוע שלך אינה מגיעה לגוון האדמוני הזוהר, לפעמים עלול רוכב נמרץ "לבשל" את המערכת ולגרום לשינוי צבע של הסגסוגת בצלחת הבלימה – גורלה להיזרק לפח.

הצד האקטיבי באירוע הזו שייך לרפידת הבלם. אותו מלבן קטן שהקליפר על בוכנותיו, מהדק ללפיתה של צלחת הבלימה. לכזה חיבור אינטימי יש משמעות רבה, מהיבטים רבים, ולכן כל רפידות הבלימה השונות של ברמבו תוכננו, ונבחנו, להתאמה מושלמת עם הממדים, הקוטר, סוג החומר וכמובן ציפיות הביצועים של אותם אופנועים שעליהם מורכבות צלחות הבלימה המופלאות של BREMBO.

עוד מימד שחשוב לזכור הוא היישום. למה הכוונה? מערכת בלימה של אופנוע תיור גדול וכבד שונה מהותית מזו של אופנוע מוטוקרוס. העומס על מערכת בלימה באופנוע סופר-ספורט הבולם מ-280 קמ"ש עולה בכמה מונים על זה של צלחת בלימה ורפידות באופנוע אנדורו שצריכות ליצור בלימה גם אחרי מעבר במים, בוץ ובזחילת סלעים איטית. כמובן שיש גם רזולוציות קטנות ועדינות בתוך כל דיסציפלינה בעולם הרכיבה. אופנוע אדוונצ'ר גדול לא יכול לקבל מערכת בלימה של מוטוקרוס ובעולם הקטנועים יש סט דרישות ספציפי לכלים האלה שרבים מהם כבר מצוידים במערכות ABS, מסוגלים לשייט במהירות גבוהה ומצופה מהם לעלויות אחזקה נמוכות.

היתרון שמתחיל בקו היצור

משנות ה-70', כשברמבו החלה לראשונה לצייד את אופנועי דוקאטי במערכות שפותחו במיוחד לפי הדרישות של יצרנית האופנועים האיטלקית, עובדת ברמבו בצמוד עם יצרנים רבים בעולם הדו גלגלי. הכוונה ב"עובדת צמוד" אינה רק בלאפשר גישה לקטלוג או למחסן החלקים למותגי האופנועים המובילים בעולם, אלא פיתוח משותף של מערכות בלימה ספציפיות התפורות במדויק ל"הגדרת המשימה" של דגמי האופנועים השונים שבהיצע.

שיתוף פעולה כה צמוד הוליד לא רק מערכות בלימה "קומפלט" מאולם התצוגה אלא גם רזולוציות עדינות הרבה יותר של רפידות בלימה המתאימות לתנאים המשתנים, בין אם זה לרוכבים בצפון אירופה הגשומה והמושלגת או במדבר אריזונה כשהטמפ' מגיעה ל-45 מעלות צלזיוס – ובשני המקרים הרוכב מניח את ישבנו על אותו אופנוע בדיוק – נאמר GS גדול לבית BMW.

לכן זה לא מפתיע BREMBO מציעה רפידות בלימה המתאימות ליותר מ-6000 יישומים שונים! המפתח להתאמת פתרון לכל אירוע בלימה ועל כל אופנוע הוא להציע מגוון רחב של תרכובות מהן עשויות הרפידות: משרף אורגני ועד רפידות המשלבות אלמנטים מתכתיים (sinter)  המספקות בלימה חזקה בתנאי רטיבות ולכלוך ואפילו רפידות פחמן-קרמיות המספקות לא רק עוצמת בלימה בטמפ' גבוהות אלא גם תורמות רבות לסביבה על ידי כך שהן מייצרות פחות "אבק" בשימוש.

ברמבו כיום יכולה אפוא לספק את הצרכים הספציפיים של כל סוג אופנוע שניתן להעלות על הדעת – מאופני מירוץ ורחוב ועד לקטנועים עירוניים ואופנועי שטח שאוהבים להתפלש בבוץ ובחולות.

כל מערכת בלימה חליפית שאינה של ברמבו תהיה פשרה. ולפעמים אפילו פשרה יקרה שלא מצדיקה את ההוצאה. חומרים אלה, שנבחרו על ידי יצרני אופנועים ברחבי העולם, פותחו על ידי Brembo עבור ציוד מקורי.

רפידות בלם מקוריות זמינות בתרכובות שונות, כל אחת עם מקדם חיכוך שונה כשהמשותף לכולן הוא שהן תוכננו לעבוד באופן אופטימאלי עם הקליפר שעל האופנוע ועם צלחת הבלימה הייחודית שעל כל דגם וגרסה. לרפידות הבלימה של ברמבו, בעלות תרכובת מתכת, מתקבל מקדם חיכוך המשתנה (בהתאם ליישום)  50 ל-99, בעוד שלרפידות בעלות תרכובת קרבון-קארמיק מקדם החיכוך משתנה בין 10 ל-49. ככל שהערך גבוה יותר, כך מקדם החיכוך של אותה תרכובת מסוימת גבוה יותר.

רפידות בלם שלא עברו תהליך פיתוח כה משמעותי, לא נוצרו מראשיתן לעבוד עם הקליפרים וצלחות הבלימה של BREMBO המקוריות שעל האופנועים, לעולם לא יוכלו לעמוד בציפיות של הרוכב לקבל כזו רמה גבוהה של בלימה, יכולת מינון, עמידות וחשוב מכל בטיחות – בכל תנאי הרכיבה שיש.

גש למדף ובחר

כיום הקטלוג של BREMBO מציע שתי תרכובות מיוחדות למירוצים – אחת מהן (מסומנת RC) היא אך ורק למסלולים סגורים. בנוסף יש ארבע תרכובות המתאימות ליישומים רבים של אופנועי כביש. אלה כוללות טכנולוגיית GREENANCE (הלחם מילים של Green + Performance) המשלבת חומרי גלם ברי קיימא והפחתת זיהום סביבתי. בהיצע הזה יש גם רפידות צפציפיות לשילוב בבלם האחורי או בבלם הקדמי – כדי לתת משרעת ביצועים רחבה יותר על פני תנאי דרך כמה שיותר מגוונים ולספק מאפייני בלימה נכונים יותר לכל דגם וסגנון.

לעולם השטח יש שלוש תרכובות לבחור מהן. רפידות ה-OFFROAD מתאימות גם לאופנועי סופר-מוטו המתחרים במסלולים המשלבים אספלט ועפר. רפידות נוספות – מסומנת SD – מתאימות לאופנועי אנדורו בזכות הפעולה העקבית שלהן, שליטה ורזולוציה עדיפה של מינון עוצמת הבלימה והפחתת שחיקת הדיסק.

גם לקטנועים יש בחירה בין שתי תרכובות שונות: SX לקטנועים הגדולים והחזקים הזוכים לשימוש אינטנסיבי בסביבה עירונית הדורשת מאפייני בלימה ייחודיים ושונים מאד משל אופנוע. בנוסף יש תכובת CC המשלבת בתרכובת אלמנטים אורגניים ומתכת במטרה לספק יכולת מינון מדויקת נשיכה טובה ואריכות ימים לצלחות הבלימה.

פשרה בבלימה היא כמו פשרה בבטיחות. בחר רק ברפידות הבלימה מבית BREMBO כדי לשמור על חבילת הבלימה המקורית של האופנוע שלך ולהנות מהידע של עשרות שנים ומאות ניצחונות על מסלולי המירוצים הקשוחים ביותר.

כתבות נוספות

Brembo_GP4-MotoGP_4 קליפר GP4

מרץ 24, 2024

BREMBO תופסת 100% מהגריד ב-MotoGP

אחרי שכל הקבוצת בפורמולה 1 עברו להשתמש במערכות הבלימה המתקדמות של BREMBO, החברה תספק מערכות…

קרא עוד
צילום של גלג אופנוע עם שמן ברמבו

ינואר 7, 2024

אודות ברמבו אופנועים

Brembo SpA היא יצרנית מערכות הבלימה המובילה בעולם. עם היצע עשרות פיתוחים ייחודיים של טכנולוגיית…

קרא עוד
4 אופנועים במסלול מירוץ

ינואר 7, 2024

הדומיננטיות של Brembo ב-MotoGP: דיוק וביצועים – להיות ראשונים, פורצי דרך והכי טובים!

מצוינות ללא תחרות בעולם מלא האדרנלין של MotoGP, שבו החלטות של שבריר שנייה וטכנולוגיה מתקדמת…

קרא עוד