X
חדש

מוצרים מתקדמים לאופנועים של חברת brembo

מתי הזמן הטוב ביותר להחליף בלמים?

• מרץ 4, 2023

בדרך כלל אנחנו לא חושבים לגעת בבלמים שלנו לפני שמגיעים לטיפול או שמתעוררת בעיה מורגשת ברכב. מתי הזמן הטוב ביותר להחליף את הבלמים ברכב? ממש עכשיו!

אם נלך "לפי הספר" נגלה שהעיתוי להחלפת הבלמים ברכב יכול להשתנות בהתאם למספר רב של גורמים: למשל סוג הרכב. האם מדובר בקופרה ספורטיבית המבלה גם בימי מסלול ויוצאים עמה לנהיגות נמרצות, רכב שטח הנוטה להשתכשך בבוץ ולהתפדר באבק מדברי עדין או שמא זהו רכב משפחתי שכל משימתו היא להביא את הילדים לבי"ס ואתכם למשרד. כדאי לקחת בחשבון את תנאי הנהיגה – האם זו זחילת פקקים איטית בגוש דן או שאתם גרים באיזור הררי עם כבישים מפותלים והפרשי גובה גדולים. הגורם שעשוי להשפיע יותר מכל הם הרגלי הנהיגה, או יותר במדויק אופי הנהיגה שלכם. האם הנכם נהגים "רגועים" המתגלגלים בניחותא בהתאם למספרים המופעים על תמרורי הדרכים או שאולי הנהיגה שלכם נמרצת יותר ומפיקה יותר עומס על מערכת הבלימה.

בנוסף יש את הנחיות היצרנים ויבואני הרכב לגבי החלפת צלחות הבילום ורפידות הבלמים. פעמים רבות מדובר בהחלפה מונעת הנמדדת לפי פרמטרים של שחיקה. למה הכוונה? לצלחת הבלימה (מכונה גם "דיסק") יש עובי מסוים שעמו היא יוצאת מן המפעל. לאורך חייה הצלחת נשחקת והעובי מאבד כמה מ"מ – הנתונים המדויקים מופיעים במרכזי השירות. כאשר צלחת הבלימה מגיעה לעובייה המינימאלי (או מאד קרוב לזה) חשוב להחליפה לפני שייווצר כשל משמעותי.

עניין דומה מתרחש גם בצד של רפידות הבלימה. אלו הרפידות הבאות במגע עם צלחת הבלימה, מתחככות בה כדי להמיר את אנרגיית התנע לחום המתפזר מהצלחת לאטמוספירה. רפידות הבלימה, העשויות מתרכובת של חומרים רבים נשחקות כחלק מתהליך העבודה שלהם. הרפידות תמיד יישחקו מהר יותר מצלחת הבלימה העשויה סגסוגת פלדה. כך שבהחלט יוחלפו כמה וכמה רפידות שחוקות עד שיהיה עליכם להחליף את הצלחת. כאשר עובי החומר של הרפידות הופך לדק מדי ואינו עומד ברוחב המינימלי שהיצרן מגדיר, חובה להחליף אותו.

יצרניות הרכב מצידן ממליצות, בדרך כלל, להחליף רפידות בלמים לפי מרווחים של כמה עשרות אלפי קילומטרים. בהתאם לפרוטוקולים של הטיפולים של כל מותג וכל דגם.
יחד עם זאת חשוב לזכור כי שימוש אינטנסיבי מאד או קל מאד עשויים להשפיע רבות על רמת השחיקה והצורך בהחלפה, זאת על פי הגורמים שהוזכרו לעיל.

 

איך נרגיש שהרכב שלנו צריך בלמים חדשים?

יש כמה וכמה סימני מקדימים, אולי אפילו כדאי לכנותם "דגלים אדומים" שיכולים לרמז על צורך דחוף של החלפת צלחות הבילום ורפידות הבלימה. בנוסף לזה כדאי לציין שיש מכוניות חדשות כיום שיתריאו בעזרנו נורת חיווי או הודעת מערכת שיש לסור למרכז השירות ולטפל בבלמים. הודעה כזו עשויה להופיע עוד לפני שהנכם חשים ב"משהו מוזר" ברכב.

סימני אזהרה נוספים הם:

  • קולות של שחיקה או ציוץ מהבלמים. לא תמיד זו השחיקה וברכבי שטח זה יכול להיות אפילו חלוק נחל או אבן קטנה שנתקעה בקליפר. בכל מקרה קולות מוזרים מהבלמים יכולים ללמד על כך שהחומר ברפידה נגמר ונוצר מגע "מתכת במתכת" – צווחה מכנית נוראית תלמד על הצורך הדחוף להחליף רפידות.
  • קולות גריסה. כל צליל חריג ובוודאי זה הנשמע כמו מתכת השוחקת עצמה מחייב בדיקה דחופה של הבלמים. יכול להיות שיש לכם ממש מעט זמן וק"מ עד שיתרחש כשל מלא ותישארו ללא יכולת בלימה כלל.
  • רעידות כשלוחצים על דוושת הבלם. את הרעידה אפשר יהיה לחוש בעדינות בתחילה בדוושת הבלם (זה לא ה"טטררר" המהיר של ה-ABS אם יצא לכם לחוות), עשוי להחמיר לרעד גם בהגה ואפילו לרכב כולו. הרעד נגרם מצלחת בלימה שהתעוותה והגלים שעל פניה יוצרים לחץ חוזר לצנרת נוזל הבלימה ולדוושה. במערכות בלימה נחותות עשויים להיווצר משקעים על פני הצלחת או נקודות שבהן השחיקה לא אחידה עם תוצאה דומה.
  • נוזל בלמים שנעלם. תחת מכסה המנוע תמצאו את מיכל נוזל הבלמים. בצד המיכל יש קווים למפלס מינימאלי ומפלס מירבי. לרוב כמעט שלא מתעסקים עם זה (יש לו נטיה לספוח מים ולכן עדיף לבחון את המפלס מבלי לפתוח את הפקק) אבל אם נדלקת נורת מפלס נוזל בלמים בלוח המחוונים או שאתם רואים שהנוזל מתחת למפלס המינימאלי – טפלו מיד במערכת הבלמים. ככל שרפידות הבלימה נשחקות כך נכנס יותר נוזל מהמיכל לתוך צנרת הבלמים – כדי לפצות על החומר שאבד ולשמור על הקרבה של הרפידה לצלחת הבלימה. ירידה במפלס הנוזל מלמדת גם על רמת השחיקה של הרפידות וצלחת הבלימה.
  • דוושת בלם ספוגית או "רכה". כשלוחצים על דוושת הבלם נרצה לחוש בהתנגדות. אם הדוושה ספוגית, בעלת מהלך ארוך מן הרגיל או חלילה ממש מגיעה עד לרצפת הרכב – יש בעיה חמורה! התופעה הזו עשויה ללמד על חדירת אוויר או לחות למערכת הבלמים שעשויה להיות תוצאה של דליפה במערכת. במקרים כאלה עדיף כלל לא לנסוע ברכב ולהזמין גרר למרכז השירות.
  • המכונית מושכת הצידה. מכוניות כמעט אף פעם ממילא לא עוצרות "ישר" לרוב תהיה סחיבה קלה ימינה בשל השיפוע של הכביש (אם הכביש סלול בתקן כמובן). משיכה הצידה בבלימה עשויה ללמד על צד אחד שלא פועל כשורה ועד עוצמת בלימה שאינה שווה – בדקו מיד את הבלמים שהכל תקין.
  • ריח שרוף. זה אף פעם לא סימן בריא. לא ברכב בנזין, לא ברכב דיזל ובוודאי לא ברכב חשמלי. ריח חריף של אדים כימיים נוראים עשוי להיות סימן של בלמים המתחממים יותר מדי. לפעמים ממש רואים עשן שיוצא מן הבלמים ומי שיש לו מזל לעמוד בפניה בסוף הישורת של מסלול מירוצים אף יוכל לראות צלחת בילום אדומה ומלובנת מחום. בכביש זה ממש לא בריא ואם יוצא ריח חריף מן המערכת – סעו בזהירות למוסך – עדיף על גרר.

מה להרכיב על הרכב?

הגעתם למסקנה שצריך להחליף בלמים. אתם בחצי הדרך לפתרון. עכשיו יש שתי אפשרויות: היקרה והנכונה.

פתרון אחד הוא להתקין את הסט הסטנדרטי של צלחות בלימה ורפידות המקוריות של הרכב. לרוב זהו הפתרון היקר ולרוב אינו בהכרח הטוב ביותר.

הפתרון הנכון יהיה להתקין סט תואם של צלחת בילום ורפידות בלימה מבית BREMBO הספקית מבית של יצרניות הרכב המובילות בעולם ושל כל קבוצות הפורמולה אחד. ל-BREMBO יש מערכות בלימה המתאימות כמעט לכל רכב שעל הכביש, במגוון של תרכובות ועל פני מנעד מחירים שיפתיע אתכם ותמיד המערכות האלה יקנו לכם רמה גבוהה יותר של ביצועים, בטיחות ואורך חיים עדיף ואפילו מחיר תחרותי ביחס למערכות המקוריות.

כתבות נוספות

מאי 1, 2021

מהמסלול אל הכביש

ליהנות מטכנולוגיית הבלימה המתקדמת של BREMBO ברכב שלך!   במרץ האחרון התקיים המרוץ הראשון של…

קרא עוד

מרץ 4, 2023

מתי הזמן הטוב ביותר להחליף בלמים?

בדרך כלל אנחנו לא חושבים לגעת בבלמים שלנו לפני שמגיעים לטיפול או שמתעוררת בעיה מורגשת…

קרא עוד
מה עושה את BREMBO לבחירה הטובה ביותר גם בראלי דקאר

ינואר 17, 2023

מה עושה את BREMBO לבחירה הטובה ביותר גם בראלי דקאר

אם עד עכשיו התעסקנו עם רכבי כביש מפונקים, כדאי לזכור כי BREMBO אוהבת לשחק בארגז…

קרא עוד