X
חדש

מוצרים מתקדמים לאופנועים של חברת brembo

איך לבחור מערכת בלימה…מה לקחת בחשבון לפני החלפת ברקסים

• נובמבר 27, 2019

עבור רובנו, להחליף מערכת בלימה זה לא סיפורניגשים למוסך ואומרים למוסכניק לעשות ברקסים.
בפועל, החלפה של מערכת הבלימה היא תהליך הרבה יותר מורכב וההשפעות של החלפת מערכת הבלימה יכולות להיות טובות מאו או לסירוגין רעות מאוד. זה לא סוד שהרבה פעמים שמעתם על מישהו שהלך להחליף בלמים וישר הרגיש שהמכונית שלו בולמת פחות טוב במקרה הטוב, שמרחקי הבלימה של הרכב התארכו – וזה ממש לא סוד שלפעמים שימוש במערכות בלימה בעלות רכיבים ירודים עלול להפוך לאסון.

 

אז קודם כל, אנחנו צריכים לבדוק היטב מה הצרכים שלנו – כלומר מה סגנון הנהיגה שלנו?
באיזה סוג של רכב אנחנו נוהגים ומה אנחנו בכלל מצפים ממערכת הבלימה? במישור הבסיסי ביותר: ישנן מערכות בלימה שמותקנות ברכב על התושבות המקוריות. כלומר דיסק שמיועד להחליף את הדיסק המקורי, אותן מידות בדיוק ורפידה שמיועדת להחליף את הרפידה המקורית – וגם כאן אותן מידות בדיוק. יחד עם זאת, לא כל התכונות שוות: יש לוודא כי מדובר בדיסק ורפידה איכותיים, בעיקר כמובן בגלל ההשפעה על מרחקי הבלימה. הבעיה היא כוח העצירה, והדעיכה שלו. כוח העצירה הוא היכולת להאט באמצעות החיכוך עם הדיסק – הופכים אנרגיה קינטית לחום באמצעות חיכוך. הדעיכה היא תופעה לא פחות מסוכנת: כאשר בשימוש ממושך הרפידות מתחממות ופולטות גז, שטח המגע בין הרפידה ובין הדיסק פוחת והדבר הופך את הבלימה לחלשה. לכן לעתים שומעים על בלמים שנחלשים או חלילה "נעלמים" אחרי שימוש ממושך – למשל בירידות מירושלים. לכן חשוב לוודא שמדובר במוצר מוכר, אמין וכמובן כזה שעומד בכל התקנים הבינלאומיים המקובלים.

מעבר לכך, גם לבלמים יש שיעור שחיקה ואורך חיים מסוים. בחירה בבלמים מוכרים בעלי תווי תקן בינלאומיים, תבטיח שרכיב כה חשוב לבטיחות יעמוד בכל הדרישות. אחרי שוידאנו שאכן מדובר במערכת בלימה ראויה, כלומר רפידה איכותית ודיסק איכותי, אנחנו צריכים לבדוק בעצם מה אנחנו רוצים שמערכת הבלימה שלנו תעשה. אם אנחנו נשארים עם דיסק ורפידה שתואמים את המקור, אזי עלינו להחליט האם אנחנו מעוניינים יותר בנהיגה ספורטיבית, או יותר בנהיגה שמיועדת לאפשר אורך חיים ממושך של הדיסק והרפידה, או אולי בנהיגת שטח עם רכב כבד ודרך בוץ ואבק. למרות שאנחנו עדיין משתמשים בחומרה שיצרן הרכב מספק, כלומר קוטר הדיסק נקבע על ידי היצרן וגם גודל הרפידה, עדיין קיים הבדל אדיר בין רפידות לנהיגה ספורטיבית ובין רפידות לנהיגה יום יומית.

רפידה ספורטיבית למשל, תתחמם פחות, אבל גם תשחק מהר יותר. אם מדובר ברפידות ודיסקים שייועדו לעבודת שטח, אז בניגוד לדיסקים ספורטיביים שמגיעים בחלק מהמקרים עם חריצים וחירור להיפטרות יעילה מגזים שהרפידה פולטת ולקירור מהיר, יהיה קשה מאוד למצוא כאלה דיסקים ברכב שטח, מהחשש שיסתמו בבוץ.

מעבר לכל אלה, יש כמובן את פסגת הטכנולוגיה: קליפרים משודרגים שמגיעים ביחד עם סט רפידות ודיסקים. אלה מיועדים כבר למכוניות ספורט קיצוניות או אפילו למכוניות ספורט עממיות, שנהגיהן רוצים ביצועי בלימה מעולים. כאן הקליפר – האחראי על ההצמדה של הרפידה לדיסק- מוחלף בקליפר חזק יותר, לרוב בעל כמה בוכנות פנימיות. הרפידה שלופתת את הדיסק תהיה בעלת שטח פנים יותר נרחב וגם הדיסק יהיה גדול יותר.שימוש בקליפרים משודרגים מאפשר גם התקנה של דיסקים קראמיים, שכמעט ואינם סובלים כלל מדעיכה.

בשורה התחתונה: אפשר ורצוי לשדרג את מערכת הבלימה ברכב והשדרוג לא חייב להיות שדרוג יקר. לפעמים מדובר רק בבחירה של רכיבים יותר איכותיים שיכולים בהחלט להיות ההבדל בין תאונה ובין בלימה בטוחה.

כתבות נוספות

braking system for the 488 GTB

ספטמבר 30, 2021

כדי לעצור צריך ברמבו: תשאלו את המומחים

זה נחמד לשמוע המלצות מהחבר שלך. זה גם נחמד לשמוע סיפורי מורשת קרב ממסלולי מרוצי…

קרא עוד

פברואר 10, 2021

BREMBO מחזקת את אוקטביה RS

רק לפני כמה ימים הודיעה יבואנית סקודה על תחילת השיווק בישראל של הדור החדש של…

קרא עוד
לשדרג לצלחות בלימה Dual Cast

אוגוסט 22, 2022

משקל מופחת, צריכת דלק עדיפה, איכות מעולה והסוד של BREMBO

BREMBO מרחיבה את משפחת DUAL CAST עם גרסאות קלות משקל – להחלפה איכותית של צלחות…

קרא עוד