טכנולוגיות וחדשנות בעולם הבלמים
• נובמבר 27, 2019
בלמים נראים אולי כמוצר פשוט: דיסק, רפידות שלופתות את הדיסק המתכתי וכמובן: קליפר שתפקידו הוא ללחוץ את הרפידות אל הדיסק באמצעות בוכנה. במציאות, במערכות שאחראיות על הבלימה של הרכב שלנו הן בין המערכות הקריטיות לבריאות של הנהג וכמובן שגם ליושבי הרכב. אחרי הכול, אנו מדברים כאן על טונה וחצי ושתי טונות, שנוסעת בכביש או בשטח במהירות גבוהה של שמונים, תשעים לפעמים אפילו מאתיים קילומטרים לשעה. ואת המסה האדירה הזו צריך לעצור באמצעות צלחות בלימה שהבה נודה על האמת: הן עשויות להיות יותר קטנות מגודלה של הצלחת בה אכלתם את הארוחה האחרונה שלכם.
אז איך עושים זאת? מהן הטכנולוגיות החדשות ביותר בעולם הבלמים, שמאפשרות שכלול של העיקרון הפשוט של הדיסקים והרפידות למשהו שעוצר מכוניות? אז קודם כל – בשביל זה נדרש מחקר ופיתוח ובשביל מחקר ופיתוח נדרש הון. BREMBO משקיעה מדי שנה חמישה עד עשרה אחוזים ממחזור החברה הכספי על מחקר ופיתוח. המימון הזה מגיע בסופו של דבר כדי לספק יכולות ל-7000 מהנדסים שמהווים כעשרה אחוזים מהיקף כוח העבודה של BREMBO, שאמונים על עבודת הפיתוח שמתבצעת מדי שנה.
אך כיצד מתבצע המחקר והפיתוח של BREMBO, שמאפשר לחברה להגיע לשלמות במוצר כה חשוב? התשובה : קילומטראז'. BREMBO מבצעת מדי שנה כ-150 מבחנים שונים שמבוצעים במעבדות החברה ובתנאים מציאותיים כדי לוודא שמוצרי החברה הם הטובים ביותר מסוגם. כמה טובים? בסך הכול, בלמים של BREMBO "נוסעים" מדי שנה כמיליון קילומטר במסלולים ותנאי ניסוי שונים. אם אנחנו מתרגמים את הקילומטרים לשעות עבודה: בלמים של BREMBO זוכים עוד בשלבי המחקר והפיתוח לניסויים שנערכים במשך כ-350 אלף שעות עבודה בתנאי מעבדה בלבד וכ-200 אלף שעות נוספות – על מסלולי ניסוי.
איך BREMBO מבצעת את הניסויים? כל בלם מתחיל את שלבי הפיתוח במעבדה, שם הוא עובר בדיקות עומס, עמידות ויכולת. מכיוון שמדובר במעבדה סגורה, ניתן להגיע לתנאי ניסוי הרבה יותר מחמירים וקיצוניים מהתנאים שאליהם ניתן להגיע על כביש – ממש עד לכשל. זה אומר שעוד לפני שהבלמים של BREMBO מגיעים לניסויים בכביש, הם כבר עוברים בדיקות הרבה יותר קשות כבר בשלב המעבדה. בלמי BREMBO אגב אינם נבחנים רק לעמידות ויכולת, כיום יצרני הרכב דורשים מבלמים גם להיות שקטים ולכן הבלמים של BREMBO נבחנים גם כדי לבדוק האם הם מייצרים רעש. ורק לאחר מכן, הבלמים עוברים לידי צוותי הבוחנים של BREMBO שבודקים אותם בתנאי העולם האמיתי – עם מכוניות
כל זה טוב לגבי כאן ועכשיו, אך גם טכנולוגיות שנראות על הנייר פשוטות ומוכחות, קרי נושא הבוכנה והרפידות עומדות להשתנות: בשנות השבעים BREMBO הציגה לראשונה קליפרים עשויים אלומיניום שנחשבים קלים יותר וגם נפטרים מחום באופן יעיל. כיום במכוניות פרארי ניתן כבר למצוא מערכות בלימה של BREMBO שמבוססות על דיסקים שעשויים מחומרים קראמיים ומסיבי פחמן – וכדרכן של טכנולוגיות שפותחו על מסלולי מרוצים ולאחר עשרות אלפי שעות מבחן, גם טכנולוגיה זו כבר זמינה לציבור הרחב. כמובן, זו רק ההתחלה: BREMBO כבר עוסקת כיום בפיתוח של הדור הבא של מערכות הבלימה: מערכות DRIVE BY WIRE, כלומר מערכות בלימה שבהן לא יזרום נוזל בלימה לאורך צינורות ברכב, אלא יפעילו את הקליפרים באמצעות פקודות אלקטרוניות. כך, מה שעשוי להיראות לנו פשוט: מערכת הבלימה במכונית – עומד רק להשתפר ולהישתדרג ו-BREMBO נמצאת בחוד החנית של מוצר כל כך פשוט- וכל כך מורכב זה.