X
חדש

מוצרים מתקדמים לאופנועים של חברת brembo

תפקיד הבלמים במכונית העתיד החשמלית

• מרץ 3, 2020

כיצד ייסעו מכוניות העתיד החשמליות? השאלה הזו מורכבת: אנחנו יודעים שלמכוניות העתיד יהיו גלגלים, אנחנו יודעים שיהיו להן מנועים חשמליים ושהן יסיעו נוסעים. היתר, סוגיית הנהיגה האוטונומית למשל, לא ברור לחלוטין, אך על דבר אחד אפשר להסכים: מכוניות חשמליות יצטרכו בעתיד לבלום ולעצור.
ברמה העקרונית זה נשמע כמובן פשוט, כי העקרונות שניצבים מאחורי מערכות בלימה נותרו כפי שהיו במשך שנים: נוזל בלם נדחף אל קליפר, הבוכנות שבקליפר לוחצות רפידות אל דיסק בלימה והרכב עוצר. בפועל, ברכב חשמלי מדובר במערכת מורכבת להפליא שאינה פועלת בדיוק כמו ברכב עם מנוע בנזין.
קליפר עדיין יש, אך נוזל בלם אין. גם מערכת מגבר הבלם, אותה מערכת שניזונה מהמנוע, עשויה לא להופיע ברכב חשמלי. ועם זאת, כבר אמרנו, הרכב החשמלי צריך לעצור. BREMBO, שנחשבת לראשונה שפיתחה קליפרים מאלומיניום ומייצרת כיום מערכות בלימה ליצרני הרכב הגדולים בעולם, החל במרצדס וכלה בפרארי נחשבת לכוח שאחראי על עצירה של אחת המכוניות המפתיעות ביותר שנחשפו בזמן האחרון: VISION S של סוני.
זו אינה טעות: עם היטשטשות הגבולות בין עולמות ההייטק ועולמות הרכב, החליטה סוני, יצרנית האלקטרוניקה היפנית, להציג מכונית חשמלית ראשונה מתוצרתה, ביריד האלקטרוניקה CES שהתקיים בלאס וגאס בשנת 2020. המכונית של סוני מסוגלת לזנק ל-100 קמ"ש תוך פחות מחמש שניות, להגיע למהירות מרבית של 240 קמ"ש הודות למנוע החשמלי, להתחבר לענן וגם לנסוע בהסתמך על בינה מלאכותית.
מערכת הבלימה של VISION S יוצרה על ידי BREMBO כמובן. העיקרון זהה: קליפר ורפידות, אך הביצוע שונה לחלוטין: המכונית של סוני אינה מצוידת כלל במערכת הידראולית בה עובר נוזל בלם, אינה כוללת צינורות ואינה דורשת מילוי של שמנים: את הקליפר מפעילה מערכת DRIVE BY WIRE, כלומר מערכת אלקטרונית לחלוטין שלא רק צריכה להפעיל את הקליפר, אלא להיות מסוגלת לפעול באופן מושלם שיתרגם את מידת הלחץ שמפעילה רגלו של הנהג על הדוושה לכוח בלימה, כדי לייצר בלימה מדויקת ומלאת רגש, כפי שמערכות בלימה של BREMBO מספקות למיליוני מכוניות בעולם, החל במכוניות על וכלה במכוניות עממיות.
ב-BREMBO קוראים למערכת, שפיתוחה החל עוד בשנת 2001 – מערכת BRAKE BY WIRE, וכיום מערכת הבלימה האלקטרונית של BREMBO מסוגלת לעשות יותר מנהג אנושי: זמן התגובה של המערכת שמותקנת במכונית של סוני נמדד ב-100 אלפיות השנייה זמן תגובה כמעט מיידי, שמוכיח שמערכות הבלימה של BREMBO מוכנות כבר להטמעה בדבר הבא, השלב הבא של נהיגה: אוטונומיה.
אבל עד שמכוניות אוטונומיות יגיעו, למערכת BRAKE BY WIRE יש גם שימושים נוספים: היא חוסכת משקל, היא מבטלת את הצורך במערכות הידראוליות ובכך גם תורמת לאיכות הסביבה, ומעבר לכך: מדובר במערכת שמסוגלת לפעול בתיאום עם מערכת חכמה שמותקנת כבר כיום במכוניות רבות: בלימה רגנרטיבית, כלומר מערכת שמסוגלת לרתום את האנרגיה שנוצרת בזמן בלימה, להעביר אותה אל מערכות האגירה של הרכב, כלומר הסוללה, ושם האנרגיה נשמרת עד לשעת צורך, למשל כאשר הרכב זקוק לחשמל כדי להפעיל את המערכות השונות, מה שמסייע לצריכת הדלק. כלומר בסופו של דבר, המערכות של BREMBO לא רק מסייעות לשמור על בטיחות, הן גם מסייעות לשמור על הסביבה.

כתבות נוספות

נובמבר 27, 2019

איך לבחור מערכת בלימה…מה לקחת בחשבון לפני החלפת ברקסים

עבור רובנו, להחליף מערכת בלימה זה לא סיפור- ניגשים למוסך ואומרים למוסכניק לעשות ברקסים. בפועל,…

קרא עוד
braking system for the 488 GTB

ספטמבר 30, 2021

כדי לעצור צריך ברמבו: תשאלו את המומחים

זה נחמד לשמוע המלצות מהחבר שלך. זה גם נחמד לשמוע סיפורי מורשת קרב ממסלולי מרוצי…

קרא עוד
הבלמים של ברמבו בזירת הראלי העולמי, WRC

יולי 30, 2023

הבלמים של ברמבו בזירת הראלי העולמי, WRC

עונת הראלי בעיצומה ובין קטעי הדירוג המשוגעים והתנאים המשתנים יש אתגרים רבים מאד לעצור את…

קרא עוד