חמישה דברים שיצילו לכם את החיים בבלמים
• דצמבר 11, 2019
בכל פעם שאנו מביעים עניין כלשהו במכונית, תמיד אנחנו מגיעים לשלב שבו אנחנו שואלים "אז איך הביצועים"? וכשאנחנו שואלים על אותם ביצועים, אנחנו מדקלמים נתונים שקראנו באתרי אינטרנט על כוחות סוס, מומנט וגם על זמני תאוצה מאפס למאה. כל זה טוב ויפה, אבל כפי שכל נהג מרוצים יסביר, כדי להשיג זמן טוב באמת על מסלול, החצי השני של "ביצועים" צריך גם לדעת כיצד לבלום את הרכב כמו שצריך. במרחק הקצר ביותר ובצורה היעילה ביותר. שלא במפתיע, כמו כל דבר שהחל על מסלול המרוצים, אותם עקרונות ניתנים ליישום גם בחיי היום יום. כלומר כדי להשיג ביצועים טובים בכביש צריך גם לדעת כיצד לבלום. אבל בכביש יש עוד היבט חשוב במיוחד לבלימה: היכולת להציל חיים וכמובן גם היכולת למנוע מאיתנו נזקים כבדים לרכוש. מהם הדברים שהכי חשובים בהצלת חיים בבלמים?
קודם כל מרחק הבלימה. מכונית נוסעת בכביש: הנהג מבחין בסכנה, או שמגיע אל סיבוב שעליו לבלום בו מאוחר ככל האפשר כדי להשיג זמנים טובים יותר. מה שחשוב לנו מהנקודה הזו הוא מרחק בלימה, כלומר כמה מטרים ייקח למכונית לעצור מהרגע שלחצנו על הדוושה. המטרה היא להשיג את המרחק הכי קצר. המרחק הכי קצר הוא כמה מטרים יעברו בין רגע הלחיצה על הדוושה ועד הרגע שנפגע במשהו קשה. לכן חשוב להקפיד על שימוש ברפידות בלם ודיסקים איכותיים. דיסקים איכותיים מבטיחים שהרפידה תפעל באופן מושלם עם פני הדיסק ורפידות טובות יבטיחו מינימום של דעיכה (דעיכה היא אותו אפקט שבו היכולת של הרפידה לתפוס את הדיסק של הבלם יורדת). בלמי BREMBO כוללים היצע נרחב של רפידות ודיסקים לכל מטרה ולרוב סוגי הרכבים ומטיחים מרחקי בלימה קצרים. הם בכל זאת הספקים המקוריים של מרבית יצרני הרכב בעולם.
עוצמת בלימה. היא כמה הרפידה יכולה להאט את הדיסק כאשר הוא מסתובב. תתפלאו או שלא, מדובר במדע מאוד מורכב. מהסיבה שלא כל חומר יכול להאט דיסק ממתכת שמסתובב במהירות של אלפי סיבובים לדקה כשהוא מחובר לטבור של גלגל של מכונית. מכיוון שמדובר בכוחות אדירים, רפידות בלם איכותיות של BREMBO יבטיחו שני עקרונות חשובים: קודם כל, הרפידה עצמה עשויה מחומר עמיד שמסוגל להיצמד אל הדיסק המסתובב ולהאט אותו תוך מינימום אובדן אנרגיה, מה שמבטיח בלימה חזקה. ובנוסף, הרפידות של BREMBO עמידות יותר בפני האפקט שנקרא "דעיכה" – מצב בו אחרי הרבה בלימות רצופות רפידת הבלם משחררת חום וגז ש"נלכד" בין הדיסק ובין הרפידה ומונע בלימות יעילות אחרי הרבה מחזורים של עצירה מאומצת.
לא רק הרפידה והדיסק קובעים – גם הקליפר. הקליפר הוא האוכף שבו יושבת הרפידה שלופתת את דיסק הבלם. כמובן, מכוניות נוסעים ורכבי שטח מגיעות עם קליפרים מקוריים מהמפעל וחלק מהקליפרים האלה אגב מיוצרים על ידי BREMBO בעצמה. אבל יש בעלי רכבי שטח ומכוניות ספורטיביות שבוחרים בקליפרים יותר משוכללים ובעלי יותר יכולת: BREMBO מייצרת קליפרים שניתן להרכיב במגוון מכוניות ספורטיביות ורכבי שטח – שמאפשרים שימוש ברפידות בעלות שטח יותר משמעותי וגם מצוידים בבוכנות שמאפשרות כוח עצירה חזק יותר. אגב, במערכות בלימה משודרגות של BREMBO וגם במערכות בלימה רגילות חשוב להקפיד על שימוש בנוזל בלם מתאים – וגם טרי. נוזל בלם מעביר את "הפקודה" לבלום ולכן חשוב שיהיה מתאים וגם טרי, כי נוזל בלם נוטה לספוח לחות. והרכיב האחרון הוא אחד החשובים ביותר: הנהג. כי בלי נהג שלוחץ על דוושת הבלם, אין בלימה. לכן חשוב להיות תמיד ערניים בכביש, לא לסמס, לא לסבול מרגעי היסח הדעת, כדי להיות מוכנים לכל מה שעלול לצוץ בהמשך הדרך.