X
חדש

מוצרים מתקדמים לאופנועים של חברת brembo

כך תבחרו בלמים מצוינים לימי מסלול

כך תבחרו בלמים מצוינים לימי מסלול

• נובמבר 7, 2021

אם אתם צריכים להפיק יותר ממערכת הבלימה ברכב שלכם. יהיה זה על מסלול המירוצים שם ממש תרגישו את החסרונות של הבלמים הסטנדרטיים של הרכב ושם תוכלו להנות מהעוצמה והעקביות של בלמי BREMBO.

מה הגורמים העיקריים שעליכם לקחת בחשבון? היכולת של המערכת להתמודד עם טמפ' גבוהה, שינויים חדים בה וכמובן סילוק יעיל של החום. כי כמו שכולנו יודעים בלמים כוחם בהמרת אנרגיה קינטית לחום.
הבחירה של מערכת הבלמים הנכונה ליום נהיגה על מסלול המירוצים יכולה להתגלות כתהליך יקר ומבלבל, בפרט אם תשתמשו במוצרי מדף שאינם מתאימים למטרה הזו.
שני הגורמים החשובים ביותר הקשורים לצלחות בילום לשימוש בתנאים קיצוניים הם היכולת לספוג חום ולעמוד בעומסים הפנימיים הנגרמים לסגסוגת בשל שינויי הטמפ' החדים.

תיכנון ספיגת החום מהווה פשרה בין הצורך שלצלחת הבילום תהיה מספיק מסה כדי לטבעת החיכוך הנדרשת כדי להמיר את האנרגיה הקינטית לחום ובין הצורך לצמצם ככל האפשר את המסה הסובבת של טבורי הגלגלים במכונית ספורטיבית.
הטיפול בעומסים הפנימיים עוסק בצמצום ככל האפשר של עייפות החומר. זאת כדי שתוכלו ליהנות משירות ממושך של צלחת הבלימה. כל יצרני צלחות הבלימה המשווקים צלחות העשויות מיציקת ברזל – למרבה הצער – אינן עמידות מספיק ליישומים ספורטיביים. ההתפשטות שנגרמת מחימום מהיר בבלימה וההתכווצות הנגרמת בקירור, במחזורים החוזרים על עצמם בכל פניה ובלימה, יוצרים סדקים פנימיים ה"מעייפים" את חומר הגלם. לכן זה לא מפתיע שיש קבוצות מירוצים, עם תקציב בהתאם, המחליפות את צלחות הבילום אחרי מספר הקפות נתון. כדי לא להגיע למצב של כשל מבני תוך כדי מירוץ.

איזו צלחת בילום?

בספורט המוטורי יש כמה סוגים של צלחות (דיסקים). חלק מהנהגים מעדיפים להישאר עם הצלחות המקוריות עימן מגיעה המכונית מהמפעל – וזה בסדר. אבל…הבחירה הזו דורשת התייחסות מיוחדת עם אילו רפידות בלימה להשתמש כדי למנוע "זיגוג" של פני הצלחת וירידה בכוח הבלימה.
צלחות בלימה רבות מגיעות עם חריצים על פני טבעת החיכוך. מטרתם היא לפנות עודפים של אבק רפידות וגזים מפני השטח של הצלחת. החריצים יבטיחו עוצמת בלימה עקבית לכל אורך חיי הצלחת והרפידה.
הסוג האחרון מתייחס לצלחות בלימה עם חורים. תפקיד החורים דומה לזה של החריצים והם מפנים גזים ואף תורמים לקירור מהיר יותר על ידי הגדלת שטח הפנים של הצלחת. ייחודם הוא היכולת לשמש את הנהג על פני טווח טמפרטורה נרחב מאד ולשרת אותו גם בכביש, בנהיגה יומיומית או בטיולי מועדון אבל גם במסלול.
למעט החירוץ או הקדיחה של פני הדיסק גם הטיפול שלאחר היצור משפיע על הביצועים במסלול. האם הצלחת עברה טיפול טרמי כדי לשחרר מתחים פנימיים בתוך הסגסוגת. לפעמים חומר הגלם נרכש מספק חיצוני ועובר עיבוד וגימור בשלב מאוחר יותר על ידי גורם שלא תמיד בקיא במרכיבים של הסגסוגת עימה הוא עובד.
במקרים כאלה הסכנה שייווצר פער בין ההבטחות למציאות – גדול מאד.

 

הרפידות

יש עשרות אם לא מאות סוגים של רפידות בלימה העשויות מתרכובות שונות. כל אחת מיועדת לשימושי כביש או מסלול (או שטח), לתנאים יבשים או רטובים. אבל בסופו של דבר יש להעדפות הנהג משקל מכריע – שכן סגנון הנהיגה משתנה לא רק בין נהג לנהג אלא גם מתפתח עם השנים ככל שהנהג צובר ידע וניסיון על המסלול.
מרבית רפידות הבלימה הסטנדרטיות מיועדות לספק נוחות נסיעה וביצועים בינוניים בתנאי נהיגה רגילים על הכביש. הרפידות האלה עדינות על הדיסקים ושוחקות אותם מעט וגם (חשוב לא פחות) הן שקטות ולא "מצייצות" או חורקות. הן אינן מיועדות לנהיגה ספורטיבית בה הטמפרטורות והעומסים הם לאורך זמן.
רפידות בלימה המשלבות שבבי מתכת, קרבון-מטלי ו-מטאלי למחצה משלבות מתכת בחומר החיכוך.
הן יוצרות חיכוך רב יותר והן עמידות יותר בטמפ' גבוהה. לכל אחת מסוגי הרפידות האלה ביצועים שונים ומאפיינים שונים ולכן יהיה כדאי להתנסות עם כל אחת מהן בעצמך.

 

לסיכום, כמה נקודות למחשבה שיעזרו לעשות שיעורי בית לפני שיוצאים למסע קניות:

נשיכה ראשונית: מקדם החיכוך בלחיצה ראשונה על הבלם

אפקטיביות מירבית: הנקודה בה עוצמת הבלימה חזקה ביותר. לרוב קשורה לחום המערכת.

מהירות שחרור: תגובתיות בעת הרפייה מדוושת הבלם.

מודולציה: כמה מדוייק אתה יכול למנן את עוצמת הבלימה דרך הדוושה.

שחיקה: מה מהירות השחקיה והבלאי של המערכת (כמה מהר "נגמרות" הרפידות והצלחות).

כתבות נוספות

Brembo Max

מרץ 10, 2021

BREMBO לוקחת אותך ל- MAX

לא כל המכוניות נולדו שוות. יש כאלה שיוצאות מהמפעל כשהן מצוידות בצלחות בלימה, רפידות, קליפרים…

קרא עוד

פברואר 10, 2021

BREMBO מחזקת את אוקטביה RS

רק לפני כמה ימים הודיעה יבואנית סקודה על תחילת השיווק בישראל של הדור החדש של…

קרא עוד

אוקטובר 23, 2022

בלימה נכונה בחורף -כל מה שחשוב לדעת

הגשמים הראשונים מלווים תמיד בהודעות על תאונות דרכים רבות – הדרך הטובה ביותר להימנע מלהיות…

קרא עוד