כל מה שלא העזת לשאול על בלמים לרכב
• נובמבר 27, 2019
כיצד בעצם פועל בלם ומה הופך בלם מסתם משהו שעוצר רק "בערך" למשהו שעוצר בדיוק? אז קודם כל, חשוב שנדע כיצד פועל הבלם. עקרונית, נהג לוחץ על דוושה, גלגל מאט. זה כמובן ברמה הכי בסיסית. בפועל זה מחול של מכאניקה, הידראוליקה והרבה פיזיקה או בקיצור – הרבה יותר מורכב. נתחיל בלחיצה על הדוושה: הדוושה נלחצת וכיום ברוב המכוניות המודרניות תנועת הדוושה מתורגמת למגבר הבלם. מגבר הבלם הוא אותו חלק שנמצא בסמוך לקיר האש במכונית – בתא המנוע בצד שקרוב לנהג. תפקיד המגבר בלם הוא בדיוק כזה: להגביר את מידת הלחיצה על דוושת הבלם כדי שהמכונית באמת תעצור. במגבר הבלם יש נוזל בלם, אותו נוזל שעובר בלחץ בצינורות של מערכת הבלימה ומוזרם לאורכה ולרוחבה של המכונית אל רכיב שנקרא הקאליפרים.
זה המקום לציין כי BREMBO הייתה הראשונה שפיתחה קאליפרים עשויים אלומיניום ששווקו בעולם באופן מסחרי והותקנו במכוניות מתוצרת מרצדס, קרייזלר ואחרות החל משנות השמונים. בתוך הקאליפר יש מנגנון פשוט למדי: בוכנה קטנה שתפקידה הוא ללחוץ את הרפידות שבקאליפר אל דיסק הבלם, מה שמייצר חיכוך רב וחום שבסופו של דבר יוצרים את ההאטה. עקרונית התהליך הזה נראה וגם נשמע פשוט מאוד, אך לאורך הדרך חשוב מאוד להקפיד על רכיבים איכותיים במערכת הבלימה, כי מכונית שלא עוצרת כראוי, עלולה להיות מעורבת כמובן בתאונת דרכים.
אך איך אנחנו יודעים שאנחנו משתמשים במערכת בלימה איכותית ומה זה בעצם משנה לנו? התשובה פשוטה: מרחקי בלימה ויכולת בלימה. כמאמר המוסכניקים "לא כל הרפידות נולדו שוות". זה מתחיל עוד קודם בנוזל הבלם. נוזלי בלם מסווגים לפי מידת הרתיחה שלהם. כלומר, תוך כמה זמן הנוזל ירתח ויאבד מהיעילות שלו. דבר שלילי כמובן שיגרום למכונית לעצור על פני מרחק גדול יותר. את קוד הרתיחה של נוזל הבלם מודדים לפי סימול שנקרא DOT. הנוזל המומלץ ביותר הוא זה שבדירוג DOT שעונה על הדרישה של יצרן הרכב – נתון שתמצאו אותו בספר הרכב שבתא הכפפות. כמובן שיש להקפיד על נוזל בלמים איכותי. נוזלי בלמים מטבעם – הרכבם הכימי – צמאים ונוטים לספוח לחות ומים מהסביבה. לכן חשוב לוודא שנבחר בנוזל של איכות שלא יספוח מהר לחות וגם יהיה עמיד בפני רתיחה.
לאחר מכן אנו מגיעים לקאליפר עצמו. כיום ישנם נהגים, במיוחד של רכבי שטח או של מכוניות ספורטיביות שמעדיפים להשתמש בקאליפרים משודרגים של BREMBO. כלומר קאליפרים שמכילים יותר מבוכנה אחת שלוחצת את הרפידות אל הדיסק, משמע הן מייצרות יותר כוח עצירה על הדיסק. יותר כוח עצירה פירושו פחות מרחק בלימה. המכוניות האיכותיות יותר כבר מגיעים עם מערכות בלימה מקוריות של BREMBO אשר מספקת ליצרנים רבים את הרכיבים כבר בפס היצור.
לא כולם קונים קאליפרים משודרגים, יש נהגים שבוחרים ברפידות בלמים איכותיות ודיסקים איכותיים. אבל מה זה אומר "רפידות איכותיות"? הסוד טמון בתרכובת ממנה הן עשויות ובהימנעות ממה שהכי מפחיד נהגים: דעיכה של בלמים. דעיכה של בלמים היא מצב בו הבלמים מאבדים מיעילותם לאחר שימוש מאומץ. ורפידות איכותיות מבטיחות שלא תהיה דעיכה. רפידות של BREMBO עשויות חומרים שעמידים גם בפני התחממות שמייצרת דעיכה וגם בפני בלאי למרות שימוש קיצוני, מה שמבטיח שמירה על מרחקי בלימה קצרים.
אבל אמרנו שבלימה לא מבוססת על הרפידה לבדה, או על נוזל הבלם לבדו: כדי להשיג בלימה משמעותית יש צורך בדיסק איכותי. ברמבו מייצרת כיום מגוון גדול של דיסקים מחורצים ומחוררים, אבל למה צריך דיסקים לבלמים עם חורים? התשובה טמונה בגזים: כאשר רפידה נלחצת את הדיסק בזמן בלימה, בחום ובלחץ האדיר שנוצרים משתחררים מהרפידה גזים וחום. הגזים והחום שנתקעים בין הרפידה והדיסק מונעים מגע טוב ובפועל מייצרים את הדעיכה המסוכנת. דיסקים מחורצים מצוידים בחריצים מיוחדים שמפנים את הגזים הנצברים שם בין הדיסק לרפידה ומחזירים בפועל את יכולת הבלימה אלפי פעמים בשניה. החורים משמשים אותנו גם לאיווור יותר יעיל וקירור מהיר של הדיסק, כל אלה כדי להשיג תוצאות שמבטיחות את ההבדל בין תאונת דרכים להגעה בטוחה הביתה.