מה עושה את BREMBO לבחירה הטובה ביותר גם בראלי דקאר
• ינואר 17, 2023
אם עד עכשיו התעסקנו עם רכבי כביש מפונקים, כדאי לזכור כי BREMBO אוהבת לשחק בארגז החול הגדול של ראלי דקאר. אתגר ארוך וקשוח יותר מתמיד.
אנו רגילים לחשוב על BREMBO כקישוט אדום בתוך חישוק קרבון של פרארי עגולת חמוקיים או אולי איזו קופרה ספרדיה לוהטת. בינינו, לאפקט הוויזואלי של הקליפרים שלנו המציצים מהחישוקים יש ערך לא פחות מעוצמת הנשיכה שלכם והאופן שבו הם מגלחים שניות מזמני ההקפה שלכם – קלאס באפס מאמץ.
ישנם מותגי רכב שבחיים לא הייתם מדמיינים שיתייצבו על קו הזינוק של מירוץ ראלי, בשטח, הנמשך על פני אלפי קילומטרים ושבועות ארוכים. יחד עם זאת, כלים מבית רולס רויס, פורשה ואפילו ווספה עשו זאת בהחלט ועוד בראלי הקשוח מכולם – ראלי דקאר. אולם בעוד שההופעות של רולס רויס הייתה לא יותר מקוריוז, פורשה דווקא לקחה את העניין ברצינות גמורה ולבסוף גם הצליחה לגרוף ניצחונות מרשימים מאד. בהתחלה עם 953 פרטית ובשנת 1986 שתי פורשה 959 סיימו במקום הראשון והשני. אגב, ה-959 שהייתה הבסיס לפיתוח מערכות ההנעה הכפולה של פורשה הפכה לאייקון מידי וכיום היא אחת המכוניות הנחשבות והיקרות ביותר בשוק רכבי האספנות.
שלא במפתיע, כבר אז BREMBO הייתה ספקית מערכות הבלימה הסטנדרטיות של פורשה (OEM) ובאותן שנים חלוציות, אפילו קבוצת המירוצים הרשמית השתמשה במערכות מן המדף ולא ביחידות שנבנו במיוחד לספורט מוטורי. למרות עוצמת בלימה מצוינת, המערכות האלה לא נועדו להתמודד עם התנאים התובעניים של מרוץ מרתון מתמשך באפריקה. אחת הבעיות שצצו הופיעה דווקא בבלם החניה. זה היה בלם תוף זעיר בתוך הטבור של אחת מצלחות הבילום האחוריות. אולם החלק נטה להתמלא בחול וחצץ ותוך זמן קצר הפסיק לעבוד. בתגובה, מהנדסי BREMBO יצרו קליפר מכאני זעיר שנוסף לצלחת האחורית ונשך אותה כל אימת שהופעל בלם החניה. באופן חכם, הקליפר הזה השתמש במנגנון שליפת רפידות אוטומטי שהושאל מאופנועי הונדה. מכיוון שבראלי לבלימה דינאמית יש חלק בטכניקת הנהיגה בשטח, לקליפר החדש היה תפקיד מרכזי בתוצאות המצוינות של צוותי פורשה.
כדי לתקל 9000 קילומטרים של מדבר חסר רחמים, למרבים המכוניות יש מערכות בלימה מיוחדות שנבנו אד-הוק לטובת האתגר. עם ניסיון של 35 שנים בראלי דקאר, לצד מירוצי ראלי קצרים יותר, יש ל-BREMBO ניסיון יקר ערך שממנו רוצים להנות הצוותים המובילים במירוץ.
מערכת הבלימה המיועדת לדקאר שונה מזו בה משתמשים למירוצי ראלי רגילים, WRC למשל, בכך שהם עמידים יותר ומאסיביים יותר. אם בראלי WRC המכוניות קלות מאד (כ-1,200 ק"ג) והשימוש בבלמים אינטנסיבי מאד. שהרי בעזרת הבלמים הנהגים שולטים בכיוון ובמהירות הרכב. הרי שבראלי דקאר מדובר ברכבי מירוץ במשקל של כ-3.0 טונות, וקטעי נהיגה ארוכים שבהם הבלמים לא זוכים לשימוש כלל.
יחד עם זאת, לאורך המירוץ יש מצבים לא מעטים שהנהגים דורשים בלימה פתאומית, למשל מ-190 קמ"ש ל-60 קמ"ש. בתנאים כאלה המאמץ הנדרש מהבלמים הוא משמעותית גדול יותר מזה שב-WRC. התוצאה היא שיאים אנרגטיים עצומים שעלולים בקלות רבה לעוות את צלחת הבלימה. כדי למנוע זאת, מהנדסי BREMBO שיפרו את מאפייני ה"ציפה" של הדיסק כדי לאפשר לו להתרחב בעת החימום המהיר שהוא עובר.
מאחר שראלי דקאר עובר תנאי שונים וסוגי קרקע מגוונים, מסלעים קשים, דרדרות ועד חול פודרה עדין, כל הרכיבים של מערכות הבלימה של BREMBO מוחלקים ומעוגלים כדי שלא יהיו פינות או זוויות חדשות שעלולות לגרום לתפיסה או נגיעה בשטח.
בנוסף, גם תנאי מזג אוויר קיצוניים, מהרים אלפי מטרים מעל לפני הים, מדבריות לוהטים ואפילו נהרות ושיטפונות מדבריים – דורשים ממערכת בלימה אחת לעבוד באופן מושלם בכל התנאים האלה. חלק מימי הראלי מוגדרים כ"ימי מרתון" אלו ימים רצופים, מעל ל-1,000 קילומטרים, שבהם על הצוותים להיות עצמאיים לגמרי ואסור להם לקבל סיוע מהגיבוי. כדי שהבלמים יוכלו לספק את ציפיות הנהגים, BREMBO יצרה רפידות בלימה ארוכות יותר ב-24 מ"מ (164 מול 140 מ"מ) לשימוש בראלי. החומר גם הוא מיוחד, עם בסיס קראמי (RB350/340) בעלות עמידות משופרת בפני דעיכה, שחיקה ושמירה על הטמפ' של צלחת הבלימה ומגנים על נוזל הבלימה פן ירתח.
יחידות בלימה נוספות לראלי מבית ברמבו, כוללות קליפרים עצומים בני 6 בוכנות העשויים מגוש אלומיניום אחד.
במערכות מורכבות יותר יש אפילו קירור מים ייחודי לקליפרים עצמם. בנוסף, לרכבים קלים יותר מציעה BREMBO גם צלחות בלימה קלות משקל.
מערכות הבלימה של ברמבו כובשות גם את המדבריות וגם את המדרכות.
*הקרדיט לצילומים ליצרנים: טויוטה, אאודי ופורשה.